Közösségi vásárlás, közösség építés. Az elmúlt hónapokban ezzel volt tele a net, hála Andrew Mason-nak a Groupon megalkotójának. A klón oldalak sorra jelentek meg itthon is: bónuszbrigád, napitipp, veddvelem, kupontár, dreamdeal, tsoonami, citybrands, kuponnet, napiakciók, startlapkupon, qpon.
Mind a 11 oldal mostanság indult, úgyhogy túlságosan sok tanulságról nem lehet beszélni.
Számomra azonban megdöbbentő, hogy mindegyik oldalra a véletlen folytán bukkantam. Egyik oldal sem talált meg engem. :( Egyik oldaltól sem kaptam kreatív, figyelemfelkeltő hírlevelet...semmit és a környezetem sem,akik szintén hasonló kvalitású férfiak és nők. Pedig mi vagyunk a megcélzott korosztály. Fiatal, vásárolni imádó, egisztenciával rendelkező....
Szintén megdöbbentő, hogy a veddvelem-en kívül mindegyik oldal pontosan ugyanúgy épül fel (megjegyzem a Groupon mintájára), mindösszesen színbeli különbséget véltem felfedezni.
A startlap például óriási plakátokon (combinon, metrómegállókban) hirdeti önmagát. Az oldal azonban nem kelt túlságosan sok bizalmat és mintha aktivítás se sok lenne rajta. Minthogy ez közösségről szól, szerintem mindenképpen a közösséget kellene használni a promotáláshoz is. FaceBook, Twitter, Iwiw kitünő platformok erre a célra.
A Bónusz Brigád azonban már a háta mögött tudhat egy meglehetősen sikeres akciót. A Pálinkafesztiválra 876 kupont adtak el. A összmegtakarítás majdnem felét ezzel érték el. Egyenlőre azonban úgy tünik leginkább a vendéglátó egységekre mennek rá. (vagy csak ott sikerült eredményeket elérni.)
Eszembe jutott egy egészen hasonló dolog a Belvárosi Kultúrális Intézet kiadott egy 37 étteremből álló kuponfüzetet, 15 kuponnal. Csak nehogy a Bónusz leragadjon az éttermeknél!
A Tsoonami már nemzetközinek nevezhető, minthogy a cég Görög földről köszöntött be hozzánk. Szintén ilyen a Kupon világ, akik német háttérrel érkeztek.
A Veddvelem az egyetlen oldal e percben, ami némileg más stratégiával működik. Saját magad toborozz vásárlókat a saját magad által letárgyalt termékre.
Hogy mi az a közösségi vásárlás? Hatalmas, egyszeri kedvezmény biztosítása egy csoport számára, abban az esetben HA eléri a csoport a kritikus tömeget. Ha nincs minimum létszám, nincs kedvezmény sem.
Jó kérdés persze az, hogy vajon azon szolgáltatásokkal, termékekkel amelyek nem érik el a kritikus tömeget, mi lehet a baj? Talán nem a megfelelő csoportot érte el a hírdetés? Talán a termék vagy szolgáltatással van a baj?
Ez majd idővel kiderül. Természetesen megvan a véleményem nekem is ezekről a kérdésekről... amit nagyon szívesen megosztanék minden közösségi vásárlói oldal tulajdonosával, csakhogy lássam ugyanaz e a realitásunk a dolgokról. :)
Érdekes lesz látni melyik oldal durran ki a leghamarabb és melyik marad talpon. Melyik oldal lesz képes igazi közösséget létrehozni, akik valóban rendszeres, törzsvásárlói lesznek az akcióban résztvett kereskedők szolgáltatásának.
Ebben a pillanatban úgy tünik a dreamdeals a leggyengébb láncszem. Az oldal kb. egy hete az alábbi képet mutatja:
Az én fejemben ott motoszkál a kérdés még mindig, hogyan fognak tartós, megbízható csoportot építeni ezen vállalkozások, hogyan akarnak majd kitünni a többi közül.
Én úgy gondolom az alapötlet a Groupon-tól egyszerűen fenomenális! Azonban a siker titka az hogyan tudod testreszabni a mi kultúránkra. Az ötlet házhoz viszi a nagy üzleti lehetőséget, az hogy ez hogyan lesz kihasználva már a cégek saját felelőssége.
Éppen, mint a Groupon alapötlete, új ügyfeleket visz házhoz, légy ügyes, légy felkészült és fogd meg a hozzád betérő vendégeket.
Én óriási nagy lehetőséget látok az ötletben hosszútávon- azt hiszem- valami nagyon jó dolgot lehet létrehozni!!! Kíváncsian várom, melyik oldal hozza ki magából a legjobbat!
Sok szerencsét!