Online social networking és social média marketing a leginkább keresett téma manapság a marketingesek körében. Mert ezek az eszközök rendkívüli módon fel tudják rázni 1-1 termék keresletét és nem utolsó sorban erős, hosszan tartó kapcsolatot képes létrehozni a célközönséggel. Mégis a leginkább elhangzott 'probléma' az idő, Igazgatók, cégvezetők próbálnak megoldást találni arra, hogyan lehetne a hatékonyságát a dolognak, kevesebb időráfordítással megtartani. MA erre próbálok meg válaszokat produkálni és azt hiszem fel kell kötnöm a gatyám, mert sokan keresitek a választ.
A mai kérdés tehát: Hogyan tudjuk a maximumot kihozni a social médiából a legkevesebb MINÖSÉGI időráfordítással?
A válasz pofon egyszerű: S.A. M.
No akkor ezzel meg is volnánk. Következő kérdés?
Hogy mi az az S.A. M.? Hát igen, én is körülbelül így néztem ki fejemből, míg meg nem kaptam a választ, amit most szépen elmondok nektek is. :)
Rafkos, munkájukért rajongó vezetők találták ki ezt a 3 részből álló valamit, ami optimalizálni tudja a social média marketing folyamatokat a lehető leghatékonyabb módon.
A megoldás abban rejlik, hogy valódi együttműködés jöjjön létre a vásárló és közötted, a lehető legjobb marketing stratégia kidolgozásával. Aminek azt hiszem egyik alapfeltétele, hogy Te a cég vezetője, marketing igazgatója személyesen kommunikálj a téged olvasókkal. Azt szeretnéd, hogy a vásárlóid különlegesnek, egyedinek érezzék magukat, ugye?
Igen!
Nagyszerű, akkor az első lépéssel meg is lennénk. A dolog mögött az az egyszerű tény húzódik, hogy a ráfordított idő sokkal nagyobb mértékben képes megtérülni, ha kijelölsz magas pozícióban levő kollégád -ne adjisten magad- és őt bízod meg a kommunikációval.
Az S. A. M. magában foglalja stratégia tervezést (strategic planning), authorship (írás) és mechanics (működtetés).
Nézzük a stratégia részét a bulinak.
A internet marketing kampányok csak egy része a céged profiljának teljes közönség kapcsolatának és marketing tervének. Akkor a leghatékonyabb, szerintem ha az egész szépen össze van fésülve, harmonizál egymással. Mégis az egyik legjobb rész a social média marketingben, hogy a reklámok, ügyfélkezelés nagy részét tudják olcsóbb, kreatívabb módon helyettesíteni.
Cégvezetők ugyan gyakran felülvizsgálják a marketing és reklámstratégiát, de csak nagyon ritka esetben vesznek részt annak kidolgozásában, fejlesztésében. Kár, merthogy ha hetente pár értékes órát szánnának rá, sokkal jobb eredmények érhetők el. Azt hiszem az egyik legnagyszerűbb dolog ebben a 21.sz. modern marketing világában, hogy egyrészről igazi kapocslat alakítható ki a vásárlóval, ezáltal a minősége a termékeknek és szolgáltatásoknak jobb lehet. Más részről, akkor tud igazán jól működni ha egy cégen belül a vezetőtől a marketingesig mindenki együtt dolgozik. Csapatmunka kell a social média marketing sikeréhez. Csapatban az alkalmazottakkal és csapatban a vásárlókkal. Lehet, hogy idealista vagyok, de nekem ez tetszik.
A kommunikáció, írás a szíve a dolognak. Vásárlok szívesebben kommunikálnak, aktívabbak azokon az oldalakon, ahol 1-1 vezetőnk a nézőpontjából kapnak információkat. Amerikába nagy port kavart, mikor kiderült Britney Spears helyett egy másik személy kommunikált. A végeredmény egyszerű: csalódott, becsapott rajongók. És igaz Britney-nek marad még milliónyi, de én azt gondolom ez hosszútávon nem kifizetődő. Lojalitás, eladások akkor növelhetők social networkinggel, ha igaz vagy. Ha blogot vezetsz a termékedről valóban te legyél az arca a blognak. Érdemes igaznak, hitelesnek lenni, megéri. Sok cégvezetőnek már bebizonyosodott, megtérül a befektetett idő. Az olvasók reakciók megmutatják és ha még ez sem elég várd ki az év végi elszámolást. Egy jó stratégiával, jó bloggal és más kampányokkal mindez elérhető.
Működtetés a legkényesebb része a dolognak, és mégis ezt adják ki legkönnyebben a kezükből a vezetők.
Ne tegyétek!! El is mondom miért. Ha már összeültél a marketing csapatoddal és megvan az irány, ha már megírtad a blogot, akkor igazán nem sok idő NEKED lehelyezni a legjobb oldalakon, fórumokon, Mert ha jót írtál a reakciók jönni fognak azonnal, célszerű ha TE reagálsz rá, Te építed ki a kapcsolatot a rád kíváncsiakkal.
Más a helyzet, akkor ha már egy jól működő bevezetett, következetes social média marketing múlt van a céged hátterében. Ha már a csatornák jól be vannak járatva, akkor és csakis akkor, 1-1 részlet átadható EGY személynek ,aki maximálisan a cég érdekeit szem előtt tartva tudja folytatni a vásárlókkal, üzleti partnerekkel a kommunikációt.
A gyakorlatban a stratégiával kezdődik minden. Engedd, hogy a csapatod vadabbnál- vadabb ötletekkel bombázzon, mert az egyik közölük aranyat fog érni. Ha meg van a fő csapásvonal akkor jöhet a kidolgozása, majd a TE részed a munkában az írás, fórumokon való részvétel, twittelés. Jó ha előre megnézed, melyik oldalon érdemes szerepelnetek és ezt a megfigyelést havonta felülvizsgálni. Továbbá folyamatosan figyelni honnan, melyik oldalról jön a legtöbb, legértékesebb visszajelzés.
A folyamatos részévt ezen oldalakon ismeretséget, új üzleti partnereket, hitelt és tisztelet fog kiépíteni a terméked, szolgáltatásod iránt.
Kell ennél több?
Igen tudom, vásárlók! Akkor elárulok valamit! Ez mind- mind oda vezet majd!!!!
Az SAM technika elsajátításával igen magas megtérülési arány érhető el, mindenek mellett pedig még borzasztóan szórakoztató is. Úgyhogy kedves cégvezetők, azt hiszem itt az idő, hogy átütemezzék heti teendőiket, és több figyelmet szenteljenek ez internet adta csodás lehetőségekre. Az elején mindenképp RÁD van szükség, később pedig egy megbízható, kommunikatív kollégára aki hitelesen át tudja venni a munka egy részét...mármint, ha ki akarod adni a kezedből az a sok mókát, ami rád vár..